lördag 18 mars 2023

Lydias liv - Gabriel Francke Rodau

Vad vet vi egentligen om våra föräldrar? Hur hanterar vi vetskapen att de ligger för döden och hur lagar man en familjerelation innan det är för sent? Det är frågor som utforskas i romanen Lydias liv, en bok om sorg och förlust, familjehemligheter och judisk identitet.

Aleks är en medelålders svensk-judisk man med framgångsrikt företag och ett välordnat familjeliv. Hans tvillingsyster Tami bröt för länge sedan kontakten med deras mamma. När mamman är döende inser syskonen att de inte riktigt vet vem kvinnan som ligger för döden är. Med ett svartvitt inramat foto som en av få pusselbitar startar den subtila jakten på sanningen om deras familjehistoria.

Mer än ett halvsekel tidigare får vi följa Lydias liv i ett hårt och kallt Leningrad. Ensam med sin mor växer hon upp i andra världskrigets skugga. Pianot och baletten är Lydias allt och snart inser hon att det är konsten som kan vara hennes biljett till ett bättre liv. Men hennes judiska arv smyger sig på och skapar en alltmer ohållbar situation.



Oj vilken bok! 
En fantastisk lågmäld och oerhört stark berättelse som gick rakt in i hjärtat och som kommer stanna där länge. Språket så genuint, avskalat och vackert och hela boken andas äkthet. 
Gabriel skriver inte tjocka böcker men vart enda ord är noga utvalt och har en speciell betydelse i helheten och får berättelsen att bli såväl tät som vacker. Den berör på djupet och får mig att fundera och reflektera. 

Jag älska sättet som Gabriel sammanflätar de två olika historierna om tvillingarna Aleks och Tami som vakar vid sin mors dödsbädd och den om Lydias uppväxt i Leningrad och väg till Sverige. 
Hans sätt att förmedla gömda och glömda familjehemligheter, olika relationer, om att våga sörja och att förlåta är vackert skildrat och berör mig starkt. 
Jag önskar jag hade läst den här boken innan mina föräldrar gick bort, då hade jag kanske vågat ställa alla de där frågorna som ingen kan ge svar på idag. 
Gör det om du har möjlighet, fråga dina nära och kära. Be dem berätta innan det är försent.


Titel: Lydias liv
Författare: Gabriel Francke Rodau
Ljudbok: Ruben Sallmander
Förlag: The book affair

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar