måndag 27 mars 2023

Kvinnan i kanalen - Anne Stern


Den unga barnmorskan Hulda Gold är en kvinna som hävdar sin självständighet mot alla odds och som är de fattiga, förtryckta och föraktade kvinnornas trogna försvarare. En av de hon vårdar, en gravid kvinna i ett av Berlins många slumområden, är en dag alldeles förtvivlad. Hennes granne har hittats död och man tror att hon hoppat i kanalen av fri vilja. Det betvivlar den unga kvinnan. Och kanske är hon inte ensam, kriminalkommissarie Karl North verkar också intressera sig för fallet. Men han behöver Huldas hjälp, folket som lever på skuggsidan av staden pratar inte gärna med polisen och Hulda dras därför djupare och djupare in i fallet.








Det här är den första boken om barnmorskan Hulda Gold, en kriminalserie i 1920-talets Berlin.
Jag måste säga att jag hade extremt höga förväntningar på den här boken och ja, den höll hela vägen från start till mål. 
En fängslande och dramatisk bok som fängslar mig från början till slut. Den är intressant då den tar oss med till Tyskland före andra världskriget något jag aldrig tidigare läst om och jag hoppas och tror att de kommande delarna fortsätter att ta oss med framåt i tiden och att vi får fortsätta följa Hulda och hennes varma och starka engagemang. Framför allt hennes starka vilja att lösa problem till det bästa.

Rekommenderas varmt

Titel: Kvinnan i kanalen
Författare: Anne Stern
Förlag: Bazar
Ljudbok: Charlotta Jonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar