onsdag 19 maj 2021

De saknade vännernas bok - Lisa Wingate

Mina tankar
De saknade vännernas bok är även den baserad på en sann historia och utspelar sig också i den amerikanska djupa södern – men mycket tidigare, i ett trasigt Louisiana under den laglösa tiden efter det amerikanska inbördeskrigets slut. (Bazarforlag.se)

En varmt berättad bok som berör och för mig som är lärare och dessutom inbiten boknörd så är det här rena drömmen.
Den är såväl sorglig som fylld av glädje och förväntan. Den ger förhoppningar men även ångest. 
Ett livsöde som berör och ger mig tårar i ögonen men jag har även ett leende på mina läppar och känner en stark värme för Hannie som ger sig ut på denna resa att hitta sin familj.
Jag säger bara, den här berättelsen får många känslor som rusar runt i mig och när jag läst sista sidan vet jag att det här är en bok som absolut kommer finnas kvar i mitt hjärta, länge.

Boken

I den turbulenta tiden efter det amerikanska inbördeskriget ger sig 18-åriga Hannie ut på en farofylld resa för att hitta sin mor och de åtta syskon som alla fördes bort av slavhandlare. Hennes dyrbaraste ägodel är tre blå glaspärlor som hon fick av sin mormor som ett kännetecken. Drömmen är att familjen en dag ska återförenas och att pärlhalsbandet ska bli komplett igen.
1987 börjar Benny Silva arbeta i en skola i en fattig stad i Louisiana. Både elever och föräldrar saknar framtidshopp och har tappat kontakten med sina rötter. Men en dag hittar Benny en hundra år gammal bok som kommer att förändra allt.



Författare: Lisa Wingate
Titlel: De saknade vännernas bok 
Utgiven avBazar förlag
Omdöme: 💜💜💜💜 +
Storytel - Gunilla Leining

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar