måndag 17 juli 2023

6 X Christina Erikson - Forsete serien

 

  
      

Nu har jag läst alla sex delarna om Forsete, en serie som gått rakt in i mitt hjärta och jag kommer att sakna att följa Christina karaktärer som tagit mig med storm. 
Jag kan utan att överdriva säga att den här serien hamnar väldigt högt upp på min lista för bästa spännings serie. JA, helt enkelt blad topp tre. 

Alla sex böckerna håller mig på helspänn och jag hinner funderar många gånger,
vem, hur och varför. När så upplösningen kommer i varje bok, så inser jag att jag har hållit andan och maniskt sträckläst. Precis så ska en bra spänningsroman vara.

Jag rekommenderar dig att ta dig tid att läsa den här serien, eller att lyssna på den.  En mer spännande och oförutsägbar bokserie får du leta efter och jag lovar att du får en hel del vändningar, twister och ett sabla bra driv och ett tempo som nästintill gör dig andfådd när du läser. 
Tack Christina för en serie som jag kommer sakna.
    

Din vän Forsete - del 1
En mördare som leker med polisen, som ständigt ligger steget före. Efter en rad brutala kvinnomord vänder sig kommissarie Elias Svensson till författaren Cornelia Lind för att förstå mördarens psyke. Cornelias personliga erfarenheten kan komma till nytta i utredningen, men hon försätts samtidigt i livsfara. Under tiden rör sig en annan kraft i skuggorna. Någon som utger sig för att vara en vän.

Ensamvarg - del 2
En tidig morgon i september upptäcks en styckad kropp vid en återvinningsstation i centrala Stockholm. När kommissarie Elias Svensson börjar nysta i offrets historia framkommer oroande misstankar om att oskyddade flyktingungdomar utnyttjas sexuellt. Någon är beredd att döda för att sanningen inte ska komma fram. Författaren Cornelia Lind försöker bistå polisen med sina kunskaper om förövares psyken, och i det fördolda vakar en hemlig sammanslutning med uppgiften att ta vid där polisens befogenheter slutar.

Den trettonde lärjungen - del 3 
Elias Svensson och hans kollegor vid Stockholmspolisen kallas ner till Småland. En man har stapplat in på polisstationen i Oskarshamn, täckt i någon annans blod och helt utan minne, och efter det har man påträffat ett lik i skogen. Fallet visar sig ha kopplingar till ett hälsohem med klientel från både överklassen och samhällets bottenskikt, och författaren Cornelia Lind bistår återigen polisen med sina specialkunskaper.

Debutanten - del 4
Författaren Sandra Thulin har tagit sitt liv. Hon lämnar en förkrossad make och två små barn efter sig. Men Sandras pappa är inte övertygad om att det var ett självmord och ber kommissarie Elias Svensson att öppna upp fallet på nytt. Tillsammans med Cornelia Lind börjar han gräva i Sandras bakgrund. Det visar sig snart att familjen Thulin dolde en sårig verklighet bakom en putsad fasad. Men poliserna får inte bara information om Sandra och hennes familj, komprometterande uppgifter om Sandras pappa ställer utredningen på ända.

I skuggan av dig - del 5
Mitt uppe i inspelningen av en ny film försvinner plötsligt stjärnskådespelaren Philip Johnsson från sitt hem en natt. Hans fru påstår att hon inte märkte någonting – fastän hon också var hemma. Kriminalkommissarie Elias Svensson och hans kollegor kopplas in och snart framträder bilden av en bransch där många far illa – och följderna efter #metoo inte har varit positiva. Samtidigt verkar fler höjdare inom filmteamet vara hotade…

Jag Forsete - del 6
I Stockholms undre värld råder nu oro efter interneringen av Agnes Granat på det högriskfängelse som kallas Hinseberg, där hon sedan brutalt avrättats. En vakt har också hittats mördad utanför fängelsemurarna, och polisen befinner sig i en förlorad situation. När ett tidigare avslutat fall plötsligt dyker upp igen tvingas kriminalkommissarie Elias Svensson kämpa för sitt eget liv, samtidigt som Forsete måste konfrontera sitt eget förflutna…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar