måndag 21 februari 2022

Turkräden - Mats Röyter


Efter anfallet på den lilla isländska byn på Hemön en sommardag år 1627 har Armann inte kunnat slutasina ögon utan att höra turkarnas vrål och skriken av människor, innebrända i sina egna hus. På näthinnan ser han sina båda pojkar ligga dräpta i leran och hustrun och dottern släpas ombord på det främmande fartyget. Han ser ingen annan väg att välja än att ge sig av för att försöka rädda dem.
Det är början på en svår och strapatsfylld färd. Men om han ens finner dem, hur slutar då resan? Och kan någon vara densamma efter att ha varit i slavägarnas våld?

Vi möter en tid när befolkningen i norra Europa riskerade att föras till Nordafrika som slavar. Boken bygger på en verklig händelse som ägde rum på Island 1627 när slavjägare från Marocko och Algeriet skapade skräck bland öbefolkningen.


Mina tankar
Det här var en bit av vår historia som jag aldrig ens hört namnet på. Det är en oerhört grym och gripande skildring av isländsk historia som verkligen berör på djupet. Mats Röyter skriver om den här händelsen på ett fascinerande sätt. Boken är både spännande och intressant och miljöerna känns otroligt trovärdiga och karaktärerna är både otäcka och spännande.  
En stark berättelse om hur familjebanden kan hålla modet och hoppet uppe. Jag kan verkligen känna att det ligger mycket research bakom den här berättelsen.

Jag försökte mig på att lyssna emellanåt men tyvärr funkade inte uppläsaren för mig.
Tack Mats för personlig hemleverans i brevlådan.

Titel: Turkräden 
Författare: Mats Röyter 
Förlag: Lumenos förlag 
Omdöme: 4 📗📗📗📗



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar