söndag 13 februari 2022

Ett hav av minnen - Fiona Valpy





När Kendra för första gången besöker sin sjuka mormor Ella har hon bara en begäran: att Kendra ska skriva ner hennes historia innan hon glömmer. År 1937 förändras sjuttonåriga Ellas liv för alltid när hon skickas till vackra Île de Ré över sommaren och träffar den karismatiska Christophe. De förälskar sig och utforskar öns sandstränder och klara vatten, och för första gången i sitt liv känner Ella sig fri och lycklig. Men när kriget kommer förändras allt. Ella tvingas återvända till Skottland och hon känner att hon kommer längre och längre från den hon var på Île de Ré. Kan hon någonsin hitta tillbaka? Och vill hon det? "Ett hav av minnen" är en starkt berörande berättelse om minnets kraft, kärlek och om andra chanser.



Mina tankar 
Fiona Valpy är en helt ny författare för mig men jag lovar att nu ska alla hennes böcker läsas, för jösses så bra hon skriver. 
Det finns en fin känsla i språket som gör att man skapar sig egna bilder på de miljöer och karaktärer som beskrivs. Berättelsen flyter på så lätt att boken tar slut alldeles för fort och jag känner mig helt tom.
Vi får följa med under såväl andra världskriget som i nutid och Fiona binder ihop de här två parallella historierna på ett fenomenalt sätt. Jag är imponerad.

Jag upplever så många olika känslor under min läsning. Allt från glädje och lycka till ångest och förtvivlan. Jag får även följa med i uppnystandet av familjehemligheter som någon burit med sig under väldigt lång tid. 
Jag säger bara missa inte den här helt fantastiska bladvändaren. Den är en pärla.


Författare: Ett hav av minnen 
Förlag: Fiona Valpy
Förlag: forum.se
Omdöme: 💛💛💛💛💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar