måndag 20 februari 2023

Ta ner solen - Sara Molin


Ella bor med sin farmor i ett radhus i Sollentuna. I hela sitt liv har hon brottats med konsekvenserna av en mycket ovanlig diagnos: hon tål inte solljus.

I heltäckande kläder och solhatt måste hon ta sig an världen då minsta gnutta solljus kan få det att bränna i huden. Människors blickar och viskande hade gjort dubbelt så ont om det inte var för hennes farmors ständiga omsorg, och omtanken från hennes vänner: Sebastian, Viktor och Mitra, som funnits där för henne i vått och torrt. Men efter en incident på deras studentdag lämnas Ella sängliggande med svåra smärtor och vännerna glider allt längre ifrån varandra.

När Ella till hösten påbörjar sin meteorologutbildning, ett sätt för henne att kunna få kontroll över sin tillvaro, tvingas hon för första gången stå på egna ben. Men när hemligheter från förr uppdagas flera år senare, inser hon att den omtanke hon så länge uppskattat hos sina vänner kanske inte har varit enbart av godo. Och vad var det egentligen som hände den där studentdagen?

Vi får följa vännerna under nio år av vänskap, sorger och glädje. Ta ner solen är en varm, charmig och rörande roman som kommer skänka solljus i även den mörkaste tillvaro.


Nu har jag läst ytterligare en helt fantastisk bok av Sara. Hon gör det igen och igen, skriver magiska böcker. 
Den här boken har allt som behövs för att en feelgood ska få mig på fall. Det finns djup, sorg och glädje tillsammans med kärlek, förvecklingar och familjehemligheter. Allt finns där. 

Sara beskriver Ellas relation till sin farmor på ett fantastiskt vackert och ödmjukt sätt och det är inte bara en gång en tår fälls under läsningen. Allt känns så äkta. 

Boken är lättläst med korta rappa kapitel som gör att man bara vill läsa mer och mer och...helt plötsligt är den slut och jag sitter med ett leende på läpparna och bara älskar det jag läst.
En feelgood när den är som absolut bäst!

Jag har sagt det här efter varje bok jag läst av Sara, och ja, jag gör det igen för det tåls att upprepas...
Sara har helt klart landat på feelgood himlen med sina underbara feelgood böcker och hon är där för att stanna.
Hon tillhör en av mina absoluta favoritförfattare inom feelgoodgenren i Sverige! 
Läs hennes böcker och njut!

Titel: Ta ner solen
Författare: Sara Molin
Förlag: Norstedts förlag
Ljudbok: Viktoria Flodström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar