tisdag 9 augusti 2022

Det andra arvet - Malin Sanglert


Sofie ärver sina morföräldrars sekelskiftesvilla i Skärviken på västkusten av en moster hon aldrig träffat. Hennes plan är att renovera huset till en perfekt sommaridyll, samtidigt som hon dokumenterar förvandlingen för ett inredningsreportage.

Renoveringen kantas av minnen från barndomens somrar, oförklarliga fotografier och alltför många glas bananlikör. Huset gömmer hemligheter, och i takt med att hon rensar ut, väcks allt fler frågor.

Varför bröt morföräldrarna kontakten med Sofie, och hur kommer det sig att hennes mamma blir så upprörd när hon hör att Sofie är i Skärviken?
Huset som hon förknippat med skollov och salta bad känns inte längre tryggt, och hon börjar ana att någon iakttar henne i skydd av sommarnatten. Någon som vill att hon ska bli rädd.


Vilken ruggigt bra debut Malin bjuder oss på. Det här är en av årets bästa spänningsthriller enligt mig!!!
Det är spänning från start som kryper in under huden. Jag gillar hennes grepp utan polisutredningar och att jag får följa en person jag form som för berättelsens kärna framåt. En thriller som är välstrukturerad, smart och med härliga vändningar och som dessutom har ett bra språk samt härliga fina miljöbeskrivningar gör den till en riktig bladvändare.

Jag har såväl läst som lyssnat och i den här fungerar Katarina Ewerlöf utmärkt.
Rekommenderas till dig som gillar täta, nervkittlande och spännande böcker som verkligen inte är förutsägbara.

Hoppas på fler böcker av Malin Sanglert.

Titel: Det andra arvet 
Författare: -Malin Sanglert
Förlag: Bokfabriken
Omdöme: 💥💥💥💥💥+++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar