tisdag 6 augusti 2019

Jag for ner till bror - Karin Smirnoff


Det här är en bok som fångade mig snabbt och jag var fast. Den kommer att finnas med mig länge och en sådan bok kan inte annat en bli en fullpottare.  
När jag läste den upplevde jag både ångest och obehag men på ett sätt som gjorde att jag bara måste få veta mer om dessa personer. Vi får möta misshandel och missbruk såväl som barnmisshandel och incest. 
Författaren har ett magiskt språk som lätt gör att jag kan skapa egna bilder under läsningen, både person- som miljöbeskrivningarna är nakna, råa men extremt beskrivande, något helt annat än det man är van vid.

Sammanfattningsvis: En bok som du bara måste läsa!




Handling:
"Jag for ner till bror tog bussen till kusten och hoppade av vid E-fyran. Sedan gick jag mot byn. Snön föll tät och vägen blåste igen. Flingorna vältrade sig innanför de låga kängorna och anklarna frös som i barndomen." (inledningen på boken)

I Smalånger är det mesta som vanligt. Maria har hittats död. Hennes bror håller på att supa ihjäl sig. Harmynte John har ögon som svarta hål i rymden och äldreomsorgen får en ny medarbetare,Jana Kippo, som stack sin far med en högaffel. Jag for ner till bror är en svart, rå, våldsam och from berättelse. Det är kärleksfullt, passionerat, varmt och tryggt. Svårast av allt är förlåtelsen.



Författare: Karin Smirnoff 
Titlel: Jag for ner till bror
ISBN:9789177950981
Betyg: 5 🌟🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus 
Adlibris
Storytel: Uppläsare: Lou Kauppi

Läs även andra bloggar om boken
bokbloggar.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar