onsdag 13 februari 2019

Minnesbäraren - Kamilla Oresvärd

Tänkte förmedla några tankar jag blev varse om när det gäller att lyssna, kontra läsa samma bok.

Jag fick ett tips från en vän om en bra bok som hon tyckte jag skulle testa. Boken hon rekommenderade mig var Minnesbäraren av Kamilla Oresvärd. Eftersom jag både lyssnar och läser böcker så bestämde jag mig för att den här skulle bli nästa bok i öronen.

För mig är uppläsaren av en bok väldigt viktig och tyvärr så fungerade inte Tanja Lorentzon alls. Det blev så illa att jag nästan gav upp boken, då jag inte kunde koncentrera mig på handlingen. 
Flera gånger fick jag spola tillbaka i historien då hon inte alls kunde engagera mig och hålla mig kvar. 
Det hela slutade med att jag snällt fick läsa boken på hederligt gammalt sätt... och då helt plötsligt ändrades min uppfattning om boken och jag upptäckte att jag verkligen gillade den.

Tänk om jag inte gjort det, då hade jag definitivt inte valt att fortsätta läsa böckerna om kriminalkommisarie Stina Seger och hennes team i Göteborg. 


I den här kriminalserien får vi möta polisen Stina Seger, hon är chef och mamma till två mycket curlade tonårsdöttrar. Äktenskapet går på sparlåga och hon oroar sig dessutom för sin mammas hälsa.
Det är tunt med folk på polishuset, de flesta har inlett sin semester när helt plötsligt ett över trettio år gammalt lik hittas. Fyndets görs av ett gammalt par, de hittar ett skelett inmurat i en vägg i sin jordkällare, precis där de tänkt bygga sitt nya växthus. 
Spåren leder bakåt i tiden till fastighetens tidigaste ägare, men också till ett gammalt mordfall.

Parallellt rymmer en man, Didrik Mörck, från en sluten rättspsykiatrisk vårdanstalt tio mil därifrån, han har varit frihetsberövad under en mycket lång tid, för ett brutalt mord. Problemet är bara att han minns inget utan han har bara små fragment som kommer till ytan i bland och förvirrar honom. Han känner sig frustrerad, han är ju trots allt galen och oförmögen att skilja på dröm och verklighet.

Kommissarie Stina Seger och hennes grupp får i uppdrag att lösa de båda fallen, och snart upptäcks ett märkligt samband, Stinas efterforskningar tar oss med in i mentalvården där en skrämmande sanning döljer sig.
Sammanfattningsvis:
Boken kan i mitt tycke ibland kännas lite babblig och ytlig dock ger jag Kamilla en stor eloge för att hon är så insatt och påläst om de psykiska sjukdomar som beskrivs i boken fast det ibland känns det lite för mycket och för ingående.
Det ska bli kul att följa Stina och hennes team i de kommande böckerna, för ja, jag kommer att läsa dem alla.
Jag tycker boken var okej, kanske lite för förutsägbar för min smak och upplösningen var lite för enkel. Men helt klart godkänd. 


Författare: Kamilla Oresvärd
Titlel: Minnesbäraren
Utgiven av: Bokfabriken
ISBN9789175579597
Betyg: 3 🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus 
Adlibris

Lyssna 
Storytel




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar