måndag 11 februari 2019

Midvinterblod - Mons Kallentoft

Det här är en av de böcker som stått och värmt sig länge i min bokhylla. Den har stirrat på mig vid ett flertal tillfällen, men nej, andra böcker har i rask takt marscherat före... Men nu har det skett, den är nu läst.
Recension
I ett träd hänger en död man. Mannen visar sig vara ”Bollbengan” som lever i utkanten av samhället och har fått sitt smeknamn från att vara bollkalle vid fotbollsmatcherna i Ljungsbro. Vem har hängt honom där och varför?Malin Fors får ta sig an fallet och polisen får många tips på personer som kan ha haft något att göra med Bengt Andersson som den döde egentligen heter.

Malin jobbar för mycket och sköter inte sina relationer på bästa sätt och ibland blir inte alltid hennes val så smarta på det personliga planet. Hon har en viss förkärlek för Tequila. Dock är hennes starka känslor för sin 13-åriga dotter Tove en viktig parameter i boken. 

I boken får man kommentarer från den döde, ”Bollbengan”, och man får också följa de olika personernas tankegångar. Jag kan ibland känna att det blir lite för mycket av tankarna från den döde och tankar från de olika karaktärerna. För mig blir det rörigt och svårt att hålla tråden.
Trots det är den ganska spännande fast ändå lite förutsägbar och för mig går den inte riktigt igång.

Kallentofts språk är ibland lite segt med en hel del poetiska inslag som jag tycker förtar tätheten i storyn.


Författare: Mons Kallentoft
Titlel: Midvinterblod
Utgiven av: Pocketförlaget
ISBN9789170361821
Betyg: 2 🌟🌟
Finns hos
Bokus 
Adlibris

Lyssna 
Storytel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar