fredag 15 februari 2019

Angelika - Karin Valtersson

Ett stort tack till bokförlaget Polaris för recexemplaret och att jag får recensera din bok Karin Valtersson




Vilken stark debut av Karin Valtersson

Storyn levererar från första sidan och ända in i kaklet. Boken är välskriven och språket flyter på bra även om jag ibland kan tycka det blir lite rörigt, med rörelserna i nu och dåtid. Det gör att jag ibland får problem med kronologin.
Angelikas försvinnande gör att hennes syster, Mikaela, börja tänka på systerskap ur andra perspektiv, än hon tidigare gjort. Jag fastnar för beskrivningarna av hur systrarnas relation varit och hur allt kan ställas på ända och helt plötsligt ser man saker med andra ögon. Vad är viktigt? Och när det blir skarpt läge, så stöttar man och ställer upp för varandra på alla sätt.

Vi bjuds inte på något sätt på en actionfylld thriller men det finns en del av det psykologisa greppet som gör att den ändå lyfter för mig.
Angelika är en välskriven och spännande debutroman som får mig att vilja läsa mer av den här författaren.
Jag var så otroligt taggad på den här boken så jag var tvungen att börja lyssna på den innan mitt recex från förlaget hade kommit. Och ja, jag är en van lyssnare av böcker men när jag läste boken fysiskt insåg jag att den blev ännu starkare och ännu bättre. Det blev en ny upplevelse av boken. Det är första gången jag gör så och det blev en intressant upptäckt för mig.



Handling

Angelika är försvunnen. När hennes syster Mikaela släpper allt för att åka över till England där Angelika bor sedan många år tillbaka har systrarna inte setts på länge. Relationen är minst sagt komplicerad- det är Mikaela som får ta hand om de åldrande föräldrarna, Mikaela som tvingas balansera ett krävande jobb med två små barn och ett äktenskap som blir alltmer ansträngt.  Rebellen Angelika däremot gifte sig till allas förvåning rikt med den adlige Thomas, som Mikaela alltid haft svårt för. Var de lyckliga tillsammans? Har Angelika verkligen gett sig av självmant, lämnat sin egen dotter?

Mikaela upptäcker snart att hennes syster aldrig riktigt lämnat det förflutna och dess skuggor bakom sig. Ju längre tiden går desto mer förbryllad blir hon - det hon får höra om Angelika i England stämmer inte alls överens med hennes egen bild av systern. Så plötsligt hittar Thomas ett meddelande från sin fru som Mikaela inte vet hur hon ska tolka. Vem är egentligen Angelika? Och vad är det som har hänt henne?

Angelika är en bok om systerskap, om att besluta vem man vill vara och att behöva ta konsekvenserna av det. (Bokförlagetpolaris)



Författare: Karin Valtersson
Titlel: Angelika
Utgiven avBokförlagetpolaris
ISBN9789177950950
Betyg: 4 🌟🌟🌟🌟
Finns hos
Bokus 
Adlibris

Lyssna 
Storytel

Läs fler bokbloggar.se


Yogagirl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar