fredag 9 juni 2023

Huset på Rivieran - Natasha Lester


Huset på Rivieran är en fängslande roman om en ung kvinna i andra världskrigets Paris som riskerar sitt liv för att rädda ovärderliga konstverk.
Nazisterna utgår från att Éliane inte förstår tyska. De har fel. De tror att hon inte begriper att de stjäl nationalskatter från Louvren där hon arbetar. De har ingen aning om att hon i själva verket samarbetar med motståndsrörelsen.

Långt senare ärver Remy ett fantastiskt hus på Rivieran. Hon får en chock när hon hittar en katalog över konstverk som stals under andra världskriget och känner igen en tavla från sitt barndomshem.







Som jag älskar Natasha Lester sätt att väva i hop två olika tidsepoker och på ett snyggt sätt alltid få ihop dem på slutet. 
Det här är inget undantag och den här berättelsen har allt en historisk välskriven roman ska innehålla. Den har ett bra driv, fantastiska miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer. Den bjuder på konsthistoria, familjehemligheter, spänning och massor med mod. 
En bok inspirerade av verkliga händelser.

Det här är fjärde boken jag läser av Natasha Lester och alla fyra har fått högsta betyg av mig.
Jag har lyssnat och läst om vartannat och Isabelle Moreau läser den alldeles lysande.

Jag rekommenderar dig att läsa de böckerna här om du gillar historiska romaner

  



Titel: Huset på rivieran
Författare: Natasha Lester
Ljudbok:  Isabelle Moreau 
Utgiven avBazar förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar