tisdag 16 maj 2023

Där askan blommar - Phan Que Mai Nguyen

📕📕📕📕📕

Vietnam 1969. Systrarna Trang och Quynh lämnar sin fattiga hemby för att söka arbete i Saigon. De tar anställning på en av stadens många barer där de dricker, flirtar och umgås med amerikanska soldater. Kriget kommer allt närmare samtidigt som Trang blir passionerat förälskad i en amerikansk helikopterpilot.

2016. Den föräldralöse Phong, son till en svart amerikansk soldat och en okänd vietnamesisk kvinna, bestämmer sig för att söka efter sina föräldrar. Han hoppas kunna lämna sin eländiga tillvaro i Vietnam och ta sig till USA.

Samtidigt i USA fattar Vietnamveteranen Dan, som fortfarande lider av krigets fasor, beslutet att tillsammans med sin fru resa tillbaka till Saigon och konfrontera sitt förflutna.

Dåtid och nutid flätas samman i denna oförglömliga och poetiska berättelse där huvudpersonerna får hantera konsekvenserna av beslut som fattades under brinnande krig. Där askan blommar är en rörande historia om hur en nedärvd tragedi kan omdefinieras med hjälp av kärlek, medkänsla och glädje.

🙋
🙋🙋🙋🙋
Romanen är Nguyen Phan Que Mais andra bok på svenska och följer upp succén När bergen sjunger från 2021. Det är en av de böcker som är nominerade till "Årets bok".
En bok som verkligen förtjänarar att slåss om den titeln.

Jag gillar årets boknomineringarna, det får mig att läsa böcker jag kanske inte valt annars och jag är så glad att jag läst "Där askan blommar. 
Berättelsen grep tag i mig direkt och med ett vackert språk, fina miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer blev det en bladvändare.
En finstämd roman med såväl kärlek, sorg och om längtan efter sin identitet.
Jag tycker mycket om den här familjeskildringen och dess sätt som den belyser de som stred men även de som försökte överleva. Den har lärt mig nya saker och gav mig en helt ny förståelse för Vietnamkriget.


Jag har även lyssnade på boken, och Gunilla Leining gör som vanligt en fantastisk inläsning.
Det här är en bok som jag varmt kan rekommendera.

Titel: Där askan blommar
Författare: Phan Que Mai Nguyen
Förlag: Historiska Media
Ljudbok: Gunilla Leining

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar