onsdag 5 april 2023

Lyckans hus - Jessie Burton


Thea Brandt fyller arton och är redo att välkomna vuxenåldern. På teatern väntar hennes livs kärlek, Walter, men hemma i huset på Herengracht har vintern lagt sig - hennes pappa Otto och moster Nella grälar oavbrutet, och familjen Brandt tvingas sälja sina möbler för att ha råd med mat. På Theas födelsedag - samma dag som hennes mamma dog - börjar det förflutnas hemligheter svämma över till nuet.

Nella hyser en desperat önskan att rädda familjen och hålla skenet uppe, att hitta en make till Thea som kan garantera hennes framtid. När de mottar en inbjudan till Amsterdams mest exklusiva bal blir hon förtjust - kanske kan deras lycka nu äntligen vända.
Balen sätter mycket riktigt saker i rörelse: nya personer träder in i deras liv, och lovar nya framtider. Men deras öden är fortfarande oklara, och när Nella får en underlig, stickande känsla i nacken undrar hon om miniatyrmakaren har återvänt.


Mina tankar
Jag gillade den tidigare boken Miniatyrmakaren och tyckte att den var nästintill magisk så nu var jag lite rädd för att Lyckans hus inte skulle hålla måttet. Men så fel jag hade.
Det är en lika magisk bok och den är såväl stämningsfull som fängslande och författaren har på ett fantastiskt sätt lyckats med att fånga in de tidstypiska dragen och skapat karaktärer och miljöer som verkligen harmoniserar.

En bok som berör, väcker känslor och fängslar.
Jag rekommenderar båda böckerna och är lite avis på att du har dem kvar att läsa.

Titel: Lyckans hus
Författare: Jessie Burton
Förlag: Modernista
Ljudbok: Jacqueline Miura


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar