måndag 10 april 2023

Mer än en fiende - Hanna Ljungberg

Det är september 1943 och den franska småstaden Chantons är ockuperad av tyskarna. En sen kväll stöter den svensktyske kaptenen Markus på fransyskan Caroline och ställs inför större utmaningar än han kunnat föreställa sig. Men också inför större känslor. Caroline visar sig vara mycket mer än en fiende. Genom henne blir han medskyldig till ett terrordåd som sätter igång en kedja av händelser i den franska motståndsrörelsen och hos den tyska kommendanten i staden. Snart står Markus inför en situation där kärleken till Caroline och hundra oskyldiga människors död ligger i ena vågskålen, och hans egen överlevnad i den andra.

Tillsammans tar Markus och Caroline liv, räddar liv och flyr för sina liv. Och hela tiden brottas de med den största utmaningen av alla att hitta medmänsklighet i en omänsklig tid.



Mer än en fiende är en historisk spänningsroman om att välja väg i krig, kamp och kärlek. Tempot är högt och läsaren får omväxlande följa Markus och Caroline när de korsar och krossar inre och yttre gränser.
Historiska romaner är den genren jag gillar allra mest att läsa och det här är en av de bästa historiska romaner jag läst på mycket länge. 
Hanna trollbinder mig från första sidan och jag har fullkomligt sträckläst. När jag inte kunnat läsa så har jag lyssnat och Isabelle Moreau läser den så otroligt bra.
Allt från person -och miljöbeskrivningar till att hålla spänningen på topp genom hela boken är en styrka och den besitter Hanna verkligen. Hatten av och jag hoppas på fler böcker från Hanna!!!!

Titel: Mer än en fiende 
Författare: Hanna Ljungberg
Ljudbok: Isabelle Moreau 
Förlag: Historiska media
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar