tisdag 22 juni 2021

Mormor dansade i regnet - Trude Teige

Mina tankar
"Teige skriver flyhänt på en rak och följsam prosa. Hennes genuina nyfikenhet och berättarglädje är smittsam." BTJ

Jag kan inte annat än instämma i BTJ:s kommentar om boken.
Det här är en liten pärla som är otroligt välskriven med ett fint språk. Den griper tag i mig och mina tankar går givetvis till mina föräldrar som träffades när min pappa kom till Sverige från Tyskland 1952. Och då tyskar inte direkt var populära här.

Jag släpper inte boken för ens jag läst den från pärm till pärm. Det är fina personbeskrivningar och miljöskildringarna är verkligen väl genomtänkta. Det är en historia som beskriver stor sorg, många hemligheter och krigets brutalitet och råhet men även vänskap och mycket kärlek.

En bok som kommer stanna kvar länge och jag vill varmt rekommenderar att du läser för att få en fin läsupplevelse.
Jag har både lyssnat och läst och jag tycker att båda delarna fungerar utmärkt. Den är inläst på ett fin sätt av Ella Schartner.

Om Boken
En verklighetsbaserad roman som utspelar sig både i nutid och precis efter andra världskrigets slut.

Storsäljande, verklighetsbaserad roman om tre generationer kvinnor och en mörk hemlighet.

Juni har ärvt sina morföräldrars hus och återvänder till ön där hon växte upp. När hon röjer i huset hittar hon ett brev från 1946 och en bild av sin mormor tillsammans med en tysk soldat. Sökandet efter sanningen om mormoderns förflutna leder Juni till Berlin och en liten stad i det som blev den ryska zonen efter Tysklands kapitulation. Där konfronteras hon med en brutal och okänd historia från andra världskriget.

Mormor dansade i regnet handlar om en kvinna som har dolt sitt förflutna och vilka konsekvenser det får för hennes familj. Men framför allt är det en roman om kärlekens läkande kraft.


Tack Bazar för att jag fått läsa 

Författare: Trude Teige
Titel: Mormor dansade i regnet
Utgiven avBazar förlag
Omdöme: 💜💜💜💜💜

Ljudbok - Ella Schartner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar