torsdag 24 juni 2021

En bättre människa - Eli Åhman Owetz


Mina tankar
Om jag ska sammanfatta den här pärlan så får det bli.

En riktigt feelgoodare att sats på i sommar. Den har allt.
D
en är charmig, mysig och gripande, från start till mål, en riktig bladvändare. Den har ett djup och man manas tilleftertanke men på ett sätt som inte känns vare sig tungt eller besvärande.
Jag gillar att Eli inte är helt förutsägbar när hon skriver alltid när jag tror att jag har koll så händer det en liten twist och jag får helt plötsligt tänka om. Så ska en bra bok var.

Som vanligt är persongalleriet personer som man känner igen sedan tidigare böcker. Därför rekommenderar jag dig att läsa böckerna i rätt ordning. 
I min intervju med Eli som du hittar här så får du veta mer. 

Jag säger bara har du inte läst. Lyckos dig som har alla böckerna kvar. Då är din sommar räddad.
 


Boken
Kicki stortrivs med sitt nya liv som byn Söderbergas frissa. Hennes hus har neonskylt, en gammaldags frisersalong och en rosa walk in closet. Hon är den glada singeln som gärna träffar män och ofta blir förälskad. Tills det blir tal om att flytta ihop. För Kicki tänker aldrig ge upp sitt ensamliv.
När hon än en gång väljer en helg med väninnorna istället för att hälsa på sin mamma får Kicki höra att hon lever ett egoistiskt liv. "Tänk på att en dag kan det vara för sent att göra gott", säger hennes mor. Bara dagar senare går hon oväntat bort utan att Kicki hinner ta farväl.

Sorgen och skuldkänslorna får Kicki att ta ett beslut. På inbjudningskorten till sin födelsedagsfest önskar hon sig två presenter: Ett riktigt gott italienskt rödvin och tips på hur hon kan göra världen bättre. Måndagen efter festen tar hon sig an det första tipset. Nu gäller fullt fokus på uppgiften. Och inga män tills hon blivit en bättre människa. Då dyker grävmaskinisten Nicke upp och vill hyra gästrummet.

En bättre människa är en humoristisk berättelse med sorg och eftertänksamhet som botten. Läsarna kommer att känna igen allvaret från Eli Åhman Owetz Årets bok-tvåa Brevvännerna och den lättsamma tonen från hennes romaner i Anna-Lisa-serien.


Författare: Eli Åhman Owetz
Titel: En bättre människa
Utgiven avHarperCollins
Omdömme: 5🎂🎂🎂🎂🎂

Ljudbok:  Gunilla Leining 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar