måndag 14 oktober 2024

Hundra dagar i juli - Emelie Schepp

En sommarkväll i juli försvinner Amanda Sundin spårlöst. Exakt ett år senare hittas hennes man, Johan, svårt skadad i sitt hem. Vem vill paret illa och varför?

Utredaren Maia Bohm får omedelbart fallet på sitt bord när hon flyttar med familjen till Motala. Tillsammans med kollegan Greg Wallin försöker hon hitta gärningsmannen. Samtidigt gör hon allt för att hjälpa sin trettonårige son Tim som ligger på sjukhuset, i akut behov av ett nytt hjärta.

För varje dag som går blir risken allt större att Tim inte kommer att överleva. När Maia gör den skrämmande insikten att sonens öde hänger på att hon löser fallet, låter hon inte något stå i hennes väg. Kanske inte ens sanningen.




Utan att ta i så anser jag att Hundra dagar i juli är Emelie Schepps absolut bästa bok. Det är hennes första fristående spänningsroman. En gripande, känslosam och oändligt spännande historia om kampen mellan liv och död.
Vad är det då som gör att jag gillar Emelies böcker så mycket? Jag tror att det är flowet i berättelsen, det rappa språket och hennes konst att hålla mig nyfiken. Hon är extremt duktig med att få allt att fungera och få allt att flyta ihop på ett snyggt och bra sätt. 
Emelie bygger upp sina scener på ett fantastiskt sätt med  karaktärer som gestaltas trovärdigt.

Berättelsen håller ett bra tempo och ger mig spänning in i det sista.  
Jag gilla den nya karaktären Maria Bohm och jag våndas med henne och jag lovar, jag har fällt många tårar.

Som vanligt när jag är säker på vem den onda är så faller hela mitt korthus och jag är som vanligt lurad. Hoppas Maria får fortsätta i fler böcker. Ett tips, ha gott om tid för börjar du så lägger du inte ifrån dig boken fören den är slut och då med en känsla av tomhet. 

Läs den !

Titel: Hundra dagar i juli
Författare: Emelie Schepp
Ljudbok: Gunilla Leining
Förlag: Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar