tisdag 24 oktober 2023

In mot stenig strand - Malin Haawind





   



"Dagmar och hennes familj, deras öden i hjärtat av Folkhemssverige, speglar miljöer och tidsanda i förändring på ett övertygande sätt. Malin Haawind skriver varmt målande och gör fina iakttagelser ur Dagmars perspektiv. ... en innerlig och välskriven familjesaga med ambition att skapa förståelse mellan generationerna. Haawind styr sin havstrilogi stadigt i hamn."
                                                                                       Arbetarbladet

Jag är så imponerad av den här trilogin. Allt från språket och miljöerna till gestaltningen av karaktärerna som genomsyrar hela berättelsen. Det är en varm skildring,  en kärlekshistoria om en familjs med- och motgångar under 40 - 60 talet.

Jag känner så för systrarna från Slite och jag kan nästan ta på deras starka band till varandra.  
Den här trilogin skildrar livet på ett inkännande sätt, den har ett fint djup som griper tag i mig och får mig att fundera. 
Det är en fantastisk bok, välskriven och en fröjd att läsa.

Du bör läsa dem i rätt ordning för att få bästa behållningen.


Titel:
 De kom från öar, Och havet gav igen, In mot stenig strand
Författare: Malin Haawid
förlag: Piratförlaget
Ljudbok: Philomène Grandin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar