måndag 25 september 2023

Trilogin om Betty - Katarina Widholm



  

Den här serien tar sin början 1937 och den 17-åriga Betty lämnar Hudiksvall för att bli hembiträde hos doktorsfamiljen Molander på Östermalm i Stockholm. Hon kämpar med långa arbetsdagar och doktorinnans nedlåtande attityd. Betty är oskuldsfull och bildningstörstande och inser snart att i storstaden finns det andra möjligheter och en betydligt större frihet än vad som fanns på hemorten. Inte minst växer en stark vänskap fram med Viola, hembiträdet i grannhuset. Genom böckernas värld kommer Betty i kontakt med Martin, en universitetslektor av judisk börd, och inleder med honom en omöjlig kärleksrelation.


Mina tankar
Oj så jag gillar den här serien. Den är spännande, varm och fylld av kärlek. Språket  känns tidstypiskt och så även karaktärerna och miljöskildringarna. 
Jag gillar att författaren lyckas att förmedla äkthet och att man kan få känslan av att befinna sig i i de miljöer där Betty befinner sig i.
Det realistiska berättandet som Katarina har när hon beskriver hur ett hembiträde hade det under den här epoken och hur nazismen kunde prägla och förvrida huvudet på en del okunniga människor är både målande och intressant. 

Vi möter den levnadsglada Viola, doktorsparet Molander, den rekorderlige Birger och journalisten Olof Morin. Men Betty är den personen som berör mig starkast.

En lättläst serie fylld av familjehemligheter, svärta och svårmod men även hopp och 
kärlek. En verklighetsnära och välskriven serie med fint flyt, bra språk som synkar med den period som den utspelar sig i.
Kan varmt rekommendera den, och jag tycker absolut att du ska läsa böckerna i rätt ordning.

Titel:
Del 1 Räkna hjärtslag 
Del 2 Värma händer
Del 3 Käraste vänner

Författare: Katarina Widholm

1 kommentar:

  1. Jag gillade dom också. Hade verkligen uppskattat en fortsättning! Önskat läsa om vad som hände under de kommande åren...

    SvaraRadera