torsdag 7 april 2022

Vi var vargar - Katrina Nannestad




Ibland är det bra att vara vild. Ibland måste man vara vild.

Det är i slutet av andra världskriget och när den ryska armén marscherar in i Tyskland tvingas familjen Wolf att fly från sin by. På vägen kommer Liesl, Otto och deras lillasyster Mia ifrån de vuxna och plötsligt är de ensamma mitt i kriget.






Den här berättelsen handlar om hur föräldralösa barn som kallades wolfskinder drev runt i Östra Preussen i Tyskland. Visserligen är den fiktiv men den bygger på verkliga händelser och är mer än aktuell idag.

En bok som griper tag i hela mig och berörde mig på djupet. Den är så hjärtskärande och så starkt berättad att tårarna rann med jämna mellanrum. Att få följa dessa barns flykt men även deras kärlek och starka vilja att överlevna. Den gjorde ont att läsa men samtidigt gav den hopp. Alla på fiendesidan behöver inte vara dåliga.

Den här boken passar som högläsning i skolan på historialektionerna då det finns mycket att tala om och som kan vara svårt när det gäller krig och flykt. Jag tänker att jag som lärare skulle kunna använda den såväl i åk fem men ända upp på gymnasienivå.


LÄS! Du kommer att bli berörd.
En bok som kommer bli prisbelönt hoppas jag.

"En gripande skildring om barn på flykt som kan appliceras på ensamkommande flyktingbarn och deras upplevelser." Christina Wedenmark, BTJ-häftet nr 3, 2022

Titel: Vi var vargar 
Författare: Katrina Nannestad
Förlag: Harpercollins
Ålder: 9 -->

Omdöme:🐺🐺🐺🐺🐺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar