fredag 12 juli 2024

Käraste Lena - Ninni Schulman


Hösten 1983 hittas 31-åriga Lena död i sitt hem på släktgården på Sollerön utanför Mora, hängd i en lampkrok. Av allt att döma rör det sig om ett självmord. Lenas föräldrar vägrar tro att deras dotter valt att ta sitt eget liv, och för att få reda på sanningen kopplas den före detta polisen Ingrid Wolt in.

Ingrid har egentligen lagt ner sin nystartade spaningsbyrå och lever isolerad i skogen av rädsla för sin före detta man. Men Lenas föräldrar är så enträgna att hon slutligen övertalas att ta sig an fallet. Det visar sig snart att Lena bar på djupa hemligheter och att det var många i hennes närhet som ville se henne död.

 


Käraste Lena är den andra delen i Ninni Schulmans hyllade Siljanserie, en kriminalroman om längtan, passion och svek.

Med ett rappt språk, ett härligt driv, bra intrig och en
annorlunda huvudkaraktär blir den här boken en riktig bladvändare. På ett magiskt sätt dra Ninni in mig i den värld hon skriver om och det känns som jag är med i boken och i karaktärernas liv. gg sedan till en härlig mix av spänning, relationer och familjehemligheter tillsammans med hennes sätt att beskriva miljöer och gestaltningar, då blir det bra!

 

Att dessutom få häng med under -80 talet är helt magiskt då det var min "tid" i livet då allt hände. Allt från musiken, kassettbanden till klädstilen och uttrycken, var så jag, vilken återblickskick det gav mig. En fantastisk nostalgitripp vill jag lova.


"Ninni Schulman har en oslagbar förmåga att konstruera trovärdiga intriger där vardagliga konflikter snabbt når en livsfarlig nivå, och spänningen ligger i enkla situationer som att öppna dörren för fel person. Eller att lita på sina närmaste. Ibland blir det otäckt sorgligt."

Dagens Nyheter
Titel: Käraste Lena
Författare: Ninni Schulman
Ljudbok: Mirja Turestedt
Förlag: Bazar
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar