söndag 28 juli 2024

Låt mig berätta allt & Min sista önskan - Caroline Säfstrand


 

 
Låt mig berätta allt
Första delen i en ny serie – Hemligheternas ö.
Ulrica bestämmer sig för att tillbringa två sommarveckor på den idylliska ön Ven, platsen som alltid rört upp så starka känslor hos hennes mor. Med sig har hon ett gammalt vykort som hon vet kopplar ihop henne med en mörk historia på ön, nu vill hon förstå hur. Mitt emot Ulricas stuga bor Bea, vars liv helt har stannat upp. När hon på radion hör en forskare prata om att alla människor bär på tretton hemligheter, fem så hemliga att vi aldrig berättar dem för någon, undrar hon över turisten på andra sidan vägen. Är hon verkligen här för naturens skull? För båda kvinnorna har livet nyligen skakats om, men en röst från det förflutna kanske kan leda dem in på nya vägar.


Min sista önskan

Andra fristående delen i serien Hemligheternas ö. Stellas sommarplaner löser sig på ett överraskande sätt när någon anger i sitt testamente att hon och hennes son ska få bo två veckor i en stuga på den idylliska ön Ven. Men det framgår inte varför eller vems testamentet är. Det visar sig snart att fler fått samma meddelande: Nyskilde Ossian som behöver hitta nya mål i livet och konstnären Monika som flydde utomlands för många år sedan. Samtidigt hjälper öbon Bea sin vän Klas med hans mammas dödsbo. Bland sakerna hittar de nerskrivna önskningar, sådant mamman i hemlighet velat uppleva, och för varje fynd kommer de ett steg närmare avslöjandet som dramatiskt kommer att förändra livet för flera personer. Det blir en annorlunda sommar på Ven.


Hon gör det gång på gång! Skriver böcker som går rakt in i hjärtat. Den här nya serien är absolut inget undantag. Båda de här två böckerna är finstämda, vackert skrivet med öm hand. Berättelserna är varma och kretsar om livet i såväl det stora som i det lilla. Om att våga släppa taget om det gamla och välkomna det nya.
Jag skrattar och gråter, men framför allt älskar jag karaktärerna som Caroline gestaltar på ett fantastiskt mänskligt sätt.
En bokserie som inte lämnar mig oberörd.

Titel: Låt mig berätta allt  & Min sista önskan
Författare: Caroline Säfstrand
Ljudbok: Mirja Turestedt
Förlag: Norstedts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar