fredag 12 juli 2024

Frälsarkransen - Kristina Ohlsson


”Frälsarkransen” är den fjärde delen i Kristina Ohlssons hyllade Strindbergserie. Nu drar det ihop sig till kräftpremiär på Hovenäset, och till sist har sommarvärmen kommit. Augusts stora dröm om att bli förälder har förverkligats, och han och Maria njuter av sin lilla familj på Kärleksvägen. Men så dyker en skugga ur Augusts förflutna oväntat upp. Någon i hans släkt verkar ha burit på en tung hemlighet.

Samtidigt skakas idyllen än en gång om när ett äldre par hittas förgiftade. De har bott på näset i femtio år och är väldigt omtyckta. Vem kan vilja dem så illa? Utredningen hamnar på Marias bord, men det är något som skaver i polisgruppen. Vad är det kollegan Ray-Ray döljer? Fallet visar sig ha en mörkare baksida än någon hade kunnat ana …



Som jag längtat efter del fyra i serien om August Strindberg. Jag var lite skrajsen att jag skulle bli besviken vilket är lätt när man läser serier. Man blir lite orolig att de inte ska nå upp till de förra ...
Blev jag besviken? Absolut inte.
Kristina är en stjärna och på ett magiskt sätt drar hon som vanligt in mig in i den värld hon skriver om. Att jag dessutom ofta känner att jag är med i boken och i karaktärernas liv gör ju inte det hela sämre. När författare skriver på det sättet då är det bra!  


Som jag längtat efter del fyra i serien om August Strindberg. Jag var lite skrajsen att jag skulle bli besviken vilket är lätt när man läser serier. Man blir lite orolig att de inte ska nå upp till de förra ...
Blev jag besviken? Absolut inte.
Kristina är en stjärna och på ett magiskt sätt drar hon som vanligt in mig in i den värld hon skriver om. 
Som alltid tycker jag att hennes miljöer är målande, språket flyter på och de genomtänkta intriger får mig att bara vilja ha mer. 
Det här är en härlig mix av spänning, relationer, familjehemligheter och humor. 
August Strindberg är en underbar karaktär. Att jag dessutom ofta känner att jag är med i boken och i karaktärernas liv gör ju inte det hela sämre. När författare skriver på det sättet då är det bra!  

Titel: Frälsarkransen
Författare: Kristina Ohlsson
Ljudbok: Ludvig Josephson
Förlag: Bonniers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar