måndag 8 april 2024

Bidrottningen - Veronica Linarfve

En dag hittas Gabriella Lind under ett skrivbord fast övertygad om att hon är ett bi. Före det var hon en fullt fungerande projektledare, fru och kapabel mamma som till och med gjorde barnens läxor. Dessutom tog hon - trots insektsallergi - hand om sin hemtjänstvägrande farfar och hans sexhundratusen bin. En dag är kollapsen oundviklig.

För att få möjlighet till vila flyr hon till farfars gård och med bina som guider börjar hon se på livet ur ett nytt perspektiv.

“En härlig roman om när livet tar en ofrivillig vändning.”
 Birgitta Ehn Eliason, BTJ-häftet



Så här skrev jag om boken när jag läste den en vacker solskensdag i april.

Sitter i solen och tårarna rinner … inte för att jag är ledsen, utan för att jag förstår hur Gabriella mår. Jag har själv varit där flera gånger och igenkänningsfaktorn är brutal!

Tack Veronica för att du sätter ord på det många upplevt och upplever. Skönt att få ta till sig att man inte är knäpp, lat eller mindre värd.
Prestationsångest och utmattning är ett rent helvete, som kan få vem som helst att kollapsa.

För mig blir den här boken som en varm kram, trots Gabriellas mående. Jag pratar med henne och ger tips på hur jag tog mig igenom när det var som värst.
Jag måste säga att Veronicas sätt att sätta fingret på det dåliga måendet, men även på de ljusa stunderna är så klockrent. 
Boken bjuder även på massor av värme och kärlek och en hel del humor. En mycket tänkvärd bok.


En av de bästa hittills i år! Läs! 

tack @veronicalinarfve och @harpercollins_sverige 


Titel: Bidrottningen 
Författare: Veronica Linarfve
Ljudbok: Gunilla Leining
Förlag: Harper Collins


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar