onsdag 30 augusti 2023

Järnblomma - Frida Skybäck


En mörk vårkväll hittar två tonåringar en kropp inmurad i väggen i ett ödehus i utkanten av Lund. Byggnaden tillhör det nerlagda mentalsjukhuset Sankt Lars, som trettio år tidigare drabbades av en skandal då två patienter försvann spårlöst från avdelning C. En av patienterna var sjuttonåriga Marie-Louise Sparre och trots att det inte fanns några tecken på att ett brott hade begåtts, vidhöll hennes familj att hon blivit utsatt för någonting fruktansvärt. Fallet fick stor uppmärksamhet i media och polisen kritiserades hårt.

Polisutredarna Fredrika Storm och Henry Calment får i uppgift att återöppna utredningen och de förstår snart att en mörk hemlighet döljer sig på sjukhusområdet. Vad hände egentligen med de två patienterna den där ödesdigra oktobernatten 1987 och hur långt är de ansvariga beredda att gå för att dölja sanningen?

Järnblomma är den andra fristående delen i serien om Fredrika Storm och Henry Calment, efter listetta Svartfågel som hyllats av kritiker och läsare. Det är en mörk och spännande historia fylld med oväntade vändningar, som är svår att lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa.

Mina tankar

Ytterligare en fullträff av Frida! Hur gör hon?
Jag tokgillade första delen, Svartfågel" i Fridas nya serie om Fredrika och Henry, men den här är enligt mig ännu bättre.
Vilken kompetent författare som kan skriva i flera olika genrer och alla är helt lysande.

I den här boken har Frida lyckas tajta ihop storyn och den håller mig i ett järngrepp från start till mål. 
Bra karaktärer, spännande miljöer och ett driv som håller under hela boken, det är starkt och bra jobbat.

Att sedan lyckas lura mig flera gånger genom att lägga ut spår som förvillar, det gillar jag och mina funderingar irrar än hit och än dit.
En bladvändare som man läser i ett sträck. Jag läser och jag lyssnar om vartannat tills den är slut och då känner jag mig tom. En bok som gav mig boksmälla de lux.


Titel: Järnblomma
Författare:  Frida Skybäck


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar