söndag 12 november 2023

Vildliljan - Sara H Olsson

Rapporter om fasorna på kontinenten får hundratals svenskar att åka med Röda Korsets vita bussar för att evakuera krigsflyktingar ur de tyska koncentrationslägren. En av de friviliga är sjuksköterskan Sonja Berg från Ellinge i Halland. Sonja får kämpa hårt för att hålla känslorna i schack – det hon möter i lägren är något hon aldrig kunnat förbereda sig på. Hon finner tröst i den danska läkaren Frederik och snart uppstår kärlek. Men när hon av en slump träffar på Ellingebon Gunnar Hedin, som anslutit sig till nazitrupperna, sätts allt hon arbetat för på spel.

I nutida Ellinge har Paula funnit en lapp som väcker nyfikenhet om vad som egentligen hände Sonja och Gunnar den där våren i krigets slutskede. Men när hon visar den för sin vän Holger får allt en annorlunda vändning. Det visar sig nämligen att Holger är personligt indragen i historien, och sanningen är inte vad man tror.

Här får du en roman som har det mesta. Det är en historisk roman med drama och romantik. En bok som jag läste i ett svep och som jag verkligen rekommenderar. Den har ett bra persongalleri och fina miljöer dessutom är den välskriven. En berättelse som pendlar mellan andra världskriget och nutid.
Läs om du gillar historiska romaner med parallella berättelser.
Jag läste i ett svep
I serien ingår Fiendevän & Tornsvalan
Den här delen berör mig oerhört mycket och är enligt mig den bästa i serien, även om de tidigare också berör och är mycket bra.
Titel: Vildliljan
Författare: Sara. H Olsson
Förlag: HarperCollins Sweden
Ljudbok: Sofia Berntson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar