Tjeckoslovakien 1939. Cermaka är bara ett barn när hon göms i ett hölass och flyr från nazisterna till Sverige. Där växer hon upp med drömmar om att en dag återvända till det slott hon tvingades lämna. I det nya hemlandet blir klarinetten hennes tröst och hon spås en lysande framtid som musiker.
Sonen Franz, även han musiker, växer upp med berättelser om släktens storhet. Men för honom är ursprunget en börda. När han och Cermaka får tillbaka slottet 1990 är det upp till den ointresserade Franz att förvalta arvet på bästa sätt. Han övertalar sin mor att sälja, men när de kommer till den lilla byn i Tjeckoslovakien visar det sig att byborna har väntat på dem i alla år, med hopp om att slottet ska återfå sin forna glans.
Silverslottet är en berörande berättelse om att finna sina rötter. I centrum för handlingen finns en mor, hennes son och ett slott som i samband med Sovjetunionens kollaps åter hamnar i deras ägo. Det är även en berättelse om en aristokratisk familjs kamp för överlevnad i ett miljonprogramsområde i Sverige.
Mina tankar
En gripande och storslagen berättelse om exil, identitet och arv
Sällan har en roman berört mig på ett så djupt plan som Silverslottet. Det är en fängslande och emotionellt laddad berättelse om att förlora allt – och att försöka hitta tillbaka. Genom två generationer, en mor och en son, får vi följa en aristokratisk familjs dramatiska öde, från nazismens skugga till den sovjetiska järnridån och slutligen in i vår moderna tid.
Berättelsen börjar 1939 i Tjeckoslovakien, där den unga Cermaka tvingas fly undan nazisterna, för att till sist hitta en fristad i Sverige. Hennes nya liv i exil präglas av en längtan tillbaka till det slott hon en gång kallade hem. Musiken blir hennes trygghet, och klarinetten hennes röst, i en värld där hon måste finna sig till rätta i en ny kultur och samtidigt bära på minnet av det förlorade.
Hennes son, Franz, har en annan relation till sitt arv. För honom är berättelserna om släktens forna storhet en börda snarare än en inspiration. Han vill frigöra sig från det förflutna, inte bära vidare traditionen. Men när de efter Sovjetunionens fall återfår slottet 1990, blir det uppenbart att platsen fortfarande bär på minnen, och att byborna aldrig slutat hoppas på dess återkomst.
Detta är en berättelse som skickligt utforskar identitet, arv och familjeband. Vad innebär det att förlora sitt hem – och kan man någonsin återvända? Cermaka och Franz representerar två olika perspektiv på exil: den som aldrig ger upp drömmen om det förlorade och den som försöker bryta sig fri från sitt förflutna.
Författaren målar upp en levande skildring av både det historiska Tjeckoslovakien och livet i ett Sverige. Kontrasterna mellan dessa världar gör berättelsen både engagerande och tankeväckande. Språket är vackert och detaljrikt, och de känslomässiga konflikterna mellan mor och son är skickligt gestaltade.
Silverslottet är en roman som inte bara skildrar en familjs öde, utan också en större historisk kontext – om de som tvingades lämna allt bakom sig och de svårigheter som kommer med att återvända. Det är en berättelse om kärlek, förlust och hopp, och den ställer den eviga frågan: Kan vi någonsin återvända hem, eller är hemmet något vi bär inom oss?
En oförglömlig läsupplevelse för mig eftersom min pappa har gjort samma resa som Cermaka, att fly från Tjeckoslovakien med sin mamma. De hittade sin fristad i Västtyskland, men så småningom valde min pappa att flytta efter sin bror till Sverige. Där träffade han min mamma 1952 och det var inte lätt att vara tysk i Sverige på den tiden.
Mina tankar
En gripande och storslagen berättelse om exil, identitet och arv
Sällan har en roman berört mig på ett så djupt plan som Silverslottet. Det är en fängslande och emotionellt laddad berättelse om att förlora allt – och att försöka hitta tillbaka. Genom två generationer, en mor och en son, får vi följa en aristokratisk familjs dramatiska öde, från nazismens skugga till den sovjetiska järnridån och slutligen in i vår moderna tid.
Berättelsen börjar 1939 i Tjeckoslovakien, där den unga Cermaka tvingas fly undan nazisterna, för att till sist hitta en fristad i Sverige. Hennes nya liv i exil präglas av en längtan tillbaka till det slott hon en gång kallade hem. Musiken blir hennes trygghet, och klarinetten hennes röst, i en värld där hon måste finna sig till rätta i en ny kultur och samtidigt bära på minnet av det förlorade.
Hennes son, Franz, har en annan relation till sitt arv. För honom är berättelserna om släktens forna storhet en börda snarare än en inspiration. Han vill frigöra sig från det förflutna, inte bära vidare traditionen. Men när de efter Sovjetunionens fall återfår slottet 1990, blir det uppenbart att platsen fortfarande bär på minnen, och att byborna aldrig slutat hoppas på dess återkomst.
Detta är en berättelse som skickligt utforskar identitet, arv och familjeband. Vad innebär det att förlora sitt hem – och kan man någonsin återvända? Cermaka och Franz representerar två olika perspektiv på exil: den som aldrig ger upp drömmen om det förlorade och den som försöker bryta sig fri från sitt förflutna.
Författaren målar upp en levande skildring av både det historiska Tjeckoslovakien och livet i ett Sverige. Kontrasterna mellan dessa världar gör berättelsen både engagerande och tankeväckande. Språket är vackert och detaljrikt, och de känslomässiga konflikterna mellan mor och son är skickligt gestaltade.
Silverslottet är en roman som inte bara skildrar en familjs öde, utan också en större historisk kontext – om de som tvingades lämna allt bakom sig och de svårigheter som kommer med att återvända. Det är en berättelse om kärlek, förlust och hopp, och den ställer den eviga frågan: Kan vi någonsin återvända hem, eller är hemmet något vi bär inom oss?
En oförglömlig läsupplevelse för mig eftersom min pappa har gjort samma resa som Cermaka, att fly från Tjeckoslovakien med sin mamma. De hittade sin fristad i Västtyskland, men så småningom valde min pappa att flytta efter sin bror till Sverige. Där träffade han min mamma 1952 och det var inte lätt att vara tysk i Sverige på den tiden.
Tack Åsa för en gripande roman.
Titel: Silverslottet
Författare: Åsa Hallengård
Ljudbok: Isabelle Moreau
Författare: Åsa Hallengård
Ljudbok: Isabelle Moreau
Förlag: Historiska media
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar